Erkeklerde Kısırlık

10 Ocak 2020 by Miraç Turan1
erkeklerde-kisirlik.jpg

Kısırlık hem kadınlarda hem de erkeklerde yaygın olarak görülen bir sağlık sorunudur. Erkeklerde kısırlık, kadınlara kıyasla daha belirli ve sınırlı sebeplerle görülmektedir. Bundan dolayı da erkeklerde kısırlık durumu daha kısa sürede, sebepleri belli olacak şekilde teşhis edilebilmektedir. Kısırlık, bir sene boyunca korunmasız ve düzenli cinsel ilişkiye rağmen çocuk sahibi olamama durumu olarak ifade edilmektedir. Bir sene boyunca çocuk sahibi olmayı deneyen ancak başarılı olamayan bir çiftin mutlaka bir doktora başvurması gerekmektedir.

Erkeklerde Kısırlık Belirtileri

Erkeklerde meydana gelebilecek kısırlığın herhangi bir belirtisi yoktur. Düzenli ve korunmasız cinsel ilişkiye rağmen bir sene boyunca çocuk sahibi olamama durumlarında kısırlık akla gelmektedir. Erkeklerde kısırlığa yol açabilecek altta yatan hastalıklara bağlı olarak da çeşitli sebepler bulunmaktadır. Bu sorunlar belirti verebilir. Ancak hasta bu belirtileri kısırlık ile ilişkilendiremeyebilir. Fakat genel olarak:

• Testislerde ağrı,
  • Testislerde şişme,
  • Peniste akıntı,
  • İdrar yaparken yanma gibi belirtiler kısırlık belirtisi olabilir.

Ancak bu belirtiler farklı sağlık sorunları için de belirti olabilmektedir.

Erkeklerde Kısırlık Nedenleri

Kısırlık sebeplerinin üçte biri erkeğe ait sebepler iken, üçte biri de kadına ait sebepleri oluşturmaktadır. Geriye kalan üçte birlik kısım ise hem erkek hem de kadın kaynaklı kısırlık nedenleri olarak ifade edilmektedir. Bundan dolayı da erkeklerde görülen kısırlık nedenleri, toplam kısırlık sebeplerinin yüzde 45’ini oluşturmaktadır. Erkek üreme sistemi; beynin alt kısmında bulunan hipotalamus bölgesinden itibaren başlamaktadır. Kafa içerisinde beynin alt kısmında hipofiz bezi ile devam eden bu kısım testislerde sonlanmaktadır. Bu bölgeler, üreme sisteminin anatomik konumuna göre farklı yerlere ayrılmaktadır. Buna göre de kısırlık sebepleri değerlendirilir:

Anatomik olarak testis öncesi sebepler ise genel olarak hipotalamus ve hipofizi etkilemektedir. Genel olarak hormonal bozukluklar kaynaklı olarak ortaya çıkmaktadır. Bunun ötesinde özellikle hipofizde meydana gelen hastalıkların yanı sıra tümör ve kanama ile ilgili problemler de kısırlığa yol açabilir. Kanser tedavileri ve genetik sağlık sorunları da testislerin işlevinin bozulmasına ve kısırlığa yol açabilmektedir. Bu gibi durumlar hormonal sebepler arasındadır.

Testis fonksiyonunu etkileyen ve testiste sperm üretimini olumsuz olarak etkileyen durumlar arasında ise; Testiste tedavi edilmemiş enfeksiyonlar, testis travmaları, testise yönelik cerrahi girişimler, inmemiş testis, testise toksik maddeye maruz kalma (radyoterapi/kemoterapi/kurşun-akü-civa sanayii çalışanları vb.), yüksek ısı, böcek ilaçları, kimyasal maddeler; genetik bozukluklar, testosteron salınımında yetersizlik olarak sayılabilir.

Testiste meydana gelen spermin erkek genital sisteminden dışarı atılmasını engelleyen bütün sorunlar ise kısırlık nedenleri arasında yer almaktadır.

ERKEKLERDE KISIRLIK TEDAVİSİ

Erkeklerde kısırlık tedavisi için kısırlığın sebeplerinin analiz edilmesi gerekmektedir. Erkek kısırlıklarının yüzde 70’i tedavi edilebilmektedir. Ancak hastalıkların doğru teşhisi ve doğru tedavi yöntemi bu noktada oldukça önemlidir. Özellikle erkeğin yaşı ve sperm özelliklerine göre doğru tedavi yöntem, tüp bebek tedavisi ile beraber uygulanabilir.

One comment

• Bir WordPress yorumcusu

10 Ocak 2020 at 01:38

Merhaba, bu bir yorumdur.
    Yorum moderasyonuna başlamak, düzenlemek ve silmek için lütfen yönetim panelindeki yorumlar bölümünü ziyaret edin.
    Yorumcuların avatarları Gravatar üzerinden gelmektedir.

Reply